OBJEM: 55 KUBICKÝCH METŘŮ

AUTOBUS MHD - OPTIMALIZACE HYGIENY

AUTOBUS MHD | PŘÍPADOVÁ STUDIE

Situace / úloha:   Předmětem vyšetřování byl linkový autobus velké autobusové společnosti pravidelné dopravy v Severním Porýní-Vestfálsku. Dne 21.05.2021 byl zkontrolován proces dezinfekce na vzdušné plísně a bakterie, jakož i na plísně a bakterie na površích v autobuse. Měření na místě a stanovení mikrobiologické zátěže provedl Dr. Jürgen Balfanz, Nottuln.

Vzduch v interiéru autobusu je v těsném kontaktu s vnějším vzduchem kvůli častému otevírání dveří. Proto na površích dominují typické vnější houby jako Cladosporium. Časté jsou také červené kvasinky (Rhodotorula), houby rodu Penicillium a sterilní mycelium.

Trvalý tlak znečištění vyžaduje pravidelná dezinfekční opatření. Všude, kde se lidé setkají, existují latentní příležitosti k infekci. Infekce se snadno množí, zejména v místní veřejné dopravě, kvůli těsné blízkosti lidí. Infekčními částicemi mohou být kontaminovány například i povrchy v bezprostřední blízkosti cestujícího.

Fakty a čísla

Objem místnosti: 55 m³

Trvání dezinfekce …………………… 11 minut
Ochlazování ………………………………. 45 minut
Spotřeby aktivního kyslíku …………………… 116 ml

Řešení / koncepce:   Vzorky povrchu v autobuse byly standardně realizovány kontaktními sklíčky 25 cm2 krátce před dezinfekcí (nevyčištěný autobus z předchozího dne), jakož i po fázi rozpadu dezinfekčního opatření. Povrchové zkoušky se vyhodnocují na základě směrnic „Vnitřní plísně – detekce, hodnocení, řízení kvality“ Státního zdravotního úřadu Bádenska-Württemberska, jakož i směrnice VDI 4300 dopis 10 a směrnice VDI 6022 dopis 1.

Dostupné série měření by měly mikrobiologicky doprovázet provedená dezinfekční opatření a dokumentovat účinek opatření na mikroorganismy na površích.

Předložená série měření v autobuse měla za cíl popsat hygienický stav před zahájením dezinfekce roztokem aktivního kyslíku (Derotin aktiv HC30L) a zároveň zkontrolovat plánovaná dezinfekční opatření s ohledem na jejich účinnost. Dezinfekce byla provedena pomocí vysokotlaké atomizace směsi aktivního kyslíku (Derotin aktiv HC30L) přístrojem RDT-300.

Shrnutí a výsledky: Dezinfekce autobusu
Odborná kancelář Dr. J. Balfanz, diplomovaný biolog

Autobus byl mikrobiologicky vyšetřen dne 05.10.21 a dezinfikován pomocí vysokotlaké atomizace (přístrojem RDT-300) směsi aktivního kyslíku Derotin aktiv HC30L.

Použitý dezinfekční proces prokázal dobrý účinek i při částečně vysokých koncentracích mikroorganismů. Jelikož se říká, že roztoky peroxidu vodíku mají virucidní účinek, pravidelné používání (denní) může výrazně minimalizovat možná rizika kontaminace. Jakékoliv problémy s distribucí, které se mohou vyskytnout při pravidelné dezinfekci, mohou být také kompenzovány variabilním umístěním rozprašovačů. To zajišťuje účinnou dezinfekci v autobusech.

Celkem bylo odebráno 48 vzorků povrchu s následujícími výsledky:

  1. Nejvyšší snížení povrchového zatížení bylo 100 % (houby)
  2. Při krátké dezinfekci a nízké spotřebě dezinfekčního prostředku průměrně hubilo 83,6 % a bakterie 45,9 %.
  3. Výsledek bylo dosaženo za pouhých 11 minut dezinfekce a spotřebou pouhých 119 ml dezinfekčního prostředku. Čím delší je doba dezinfekce a vychladnutí, tím vyšší je deaktivace bakterií, plísní a virů.
  4. Viry jsou také inaktivovány dezinfekčními prostředky obsahujícími peroxid.
  5. Za maximálními hodnotami jsou jasné rozdíly v procentuálním snížení mikroorganismů.

Vzhledem k rozmístění odběrných míst v autobusu lze předpokládat, že dezinfekční prostředek by se mohl šířit všude. To znamená, že oblasti, které obvykle unikají běžnému čištění (rohy, oblasti, které jsou obtížně dostupné), byly také dezinfikovány nebo byla výrazně snížena zátěž.

  • K zajištění hygieny během probíhajících operací dezinfekce
  • Provádějí se denně s různým umístěním zařízení, která mají být použita, a jsou stanovena v příslušných hygienických plánech.
  • Trvalý tlak znečištění vyžaduje pravidelná dezinfekční opatření. Všude, kde se lidé setkají, existují latentní příležitosti k infekci. Infekce jsou snadno možné, zejména v místní veřejné dopravě, kvůli těsné blízkosti lidí. Infekčními částicemi mohou být kontaminovány například i povrchy v bezprostřední blízkosti cestujícího, který trpí Covid-19.
  • Hygiena je věda o předcházení nemocem a udržování a upevňování zdraví, nebo v běžném jazyce i konkrétní podmínka, myšlená podobně jako čistota. Slovo hygiena pochází z řečtiny (υγιεινή [τέχνη], hygieiné [téchné]) a znamená „umění prospěšné pro zdraví“. Pochází od řecké bohyně zdraví Hygeia. Hygiena v užším smyslu označuje opatření k předcházení infekčním chorobám, zejména čištění a dezinfekci.
  • Provedená dezinfekční opatření inaktivují viry a zabíjejí plísně a bakterie, na druhé straně vytvářejí hygienické podmínky, tedy snižují riziko infekce a jsou tedy i preventivními opatřeními k prevenci infekcí.
  • Pokud se opatření neprovádějí pravidelně v krátkých intervalech, na sedadlech se mohou hromadit infekční částice (zde bakterie). Takové znečištění jako na sedadlech autobusu většinou není způsobeno jedním dnem. Díky struktuře povrchu dochází k hromadění plošného zatížení, mnohem intenzivněji než u hladkých povrchů.
  • Studené zamlžování dezinfekčního prostředku se dostane i do všech prostor autobusu, které jsou pro personál úklidu obtížně dostupné a jemné čištění většinou není možné, zejména pod časovým tlakem. Alternativou je uvedeno dezinfekční opatření.
  • Hygiena v autobusech je zajištěna krátkou, ale intenzivní dezinfekcí.
  • Důvěra cestujících je výrazně zvýšena.
  • Ochrana cestujících před infekcemi je tímto mnohem lepší (při každodenních dezinfekčních postupech).
  • Naléhavě jsou nutná hygienická opatření, aby se zabránilo hromadění infekčních částic na površích. Dnes je samozřejmostí, že ambulance, pečovatelská zařízení, denní stacionáře a jiná zdravotnická zařízení předepisují hygienická opatření, jejichž součástí je i jejich kontrola.
  • Autobusy by se v žádném případě neměly stát super sypači kvůli špatné hygieně. Pokud se o hygienických opatřeních odkomunikuje navenek, mnozí cestující se budou cítit v autobusech bezpečněji.
  • Všechna pandemická opatření k potlačení infekcí mimo jiné znamenala i to, že se infekční onemocnění jako chřipka prakticky nikdy nevyskytla. Jedná se o novinku od začátku sledování chřipky v roce 1992 a jasně ukazuje, jak důležitá jsou rozumná hygienická opatření.
  • Hygiena je opakující se proces kontaminace a eliminace kontaminace. 

Dezinfekce tedy neslouží jen tělesné, ale i duševní hygieně, neboť taková opatření jsou zároveň opatřeními na budování důvěry. V době pandemie mohou cestující dosáhnout svého cíle s větším klidem.

V žádném případě by neměly být vytvořeny podmínky k tomu, aby se autobusy nedostatečnou hygienou vyvinuly do topeniště nákazy.

Celkově dezinfekce použitým roztokem peroxidu vodíku (Derotin aktiv HC30L) prokázala významné snížení kolonizace povrchů. Pokud se dezinfekce provádí pravidelně, berouce v úvahu zjištění, mikrobiální zatížení může být udržováno na velmi nízké úrovni i při trvalém tlaku kontaminace.

Shrnutí:

  1. Hygiena v autobusech je zajištěna krátkou, ale intenzivní dezinfekcí
  2. Důvěra cestujících je výrazně zvýšena.
  3. Tím je objasněna ochrana cestujících před infekcemi (s denními dezinfekčními postupy).

MÁTE OTÁZKY NEBO ZÁJEM O SPOLUPRÁCI?